Hier zijn 10 redenen waarom elke fotograaf een 50mm lens in zijn cameratas zou moeten hebben:
1. Betaalbaar en toegankelijk
De meeste 50mm lenzen, vooral die met een diafragma van f/1.8, zijn budgetvriendelijk in vergelijking met andere prime lenzen, waardoor ze een uitstekende keuze zijn voor zowel beginners als professionals.
Kijkend naar het plaatje is de Sony te koop voor ca. €200,-, De Canon voor ca. €120,-, de Nikon kost meer dan €500,-
2. Veelzijdige brandpuntsafstand
Het 50mm objectief lijkt sterk op het gezichtsveld van het menselijk oog, waardoor het perfect is voor portretten, landschappen, straatfotografie en alledaagse opnamen.
3. Groot diafragma voor weinig licht
Met diafragma’s zoals f/1.8, f/1.4 of zelfs f/1.2 presteert een 50mm objectief uitzonderlijk goed in situaties met weinig licht zonder dat je de ISO hoeft te verhogen.
4. Prachtig bokeh
Het grote diafragma zorgt voor een prachtige achtergrondvervaging (bokeh), ideaal om onderwerpen te isoleren en je foto’s een professioneel tintje te geven.
5. Lichtgewicht en draagbaar
50mm-objectieven zijn compact en licht, waardoor ze gemakkelijk mee te nemen zijn en perfect zijn voor reizen of fotografie onderweg.
6. Scherpte en beeldkwaliteit
Prime lenzen zoals de 50 mm staan bekend om hun superieure scherpte en helderheid in vergelijking met de meeste zoomlenzen met een vergelijkbare prijs.
7. Geweldig voor portretten
De combinatie van brandpuntsafstand en diafragma zorgt voor flatterende resultaten, met een kleine scherptediepte en uitstekende isolatie van het onderwerp.
8. Stimuleert creativiteit
Zonder zoommogelijkheden worden fotografen gedwongen om “in te zoomen met hun voeten”, waardoor hun compositievaardigheden worden verbeterd en een bewustere kadrering wordt aangemoedigd.
9. Ideaal leermiddel
Een 50mm prime lens is een uitstekend leermiddel voor fotografen, omdat het hen helpt diafragma, scherptediepte en handmatige instellingen beter te begrijpen.
10. Perfecte eerste lens voor beginners
Als je begint met prime lenzen, is een 50mm vaak de eerste keuze vanwege de betaalbaarheid, veelzijdigheid en het gebruiksgemak.
Dit objectief heeft niet voor niets vaak de bijnaam “nifty fifty” (handige vijftig)- het is een krachtpatser in een kleine verpakking!
Epiloog
Al decennialang verlangen vermogende amateur- en hobbyfotografen naar snelle prime lenzen. Gedeeltelijk is dit gewoon de menselijke natuur. In de tijd dat de meeste camera’s werden geleverd met standaard 50mm F1.8 of F2 lenzen, was het onvermijdelijk dat zulke fotografen zouden verlangen naar iets exotischer. Een beetje sneller, duurder en ‘professioneler’. Voor fotografie-geobsedeerde was het normaal om te streven naar het bezit van dat soort lenzen, ondanks hun prijs.
Het is duidelijk, dat er nog steeds vraag is naar f/1.4 (2/3 stop sneller dan f/1.8) en snellere lenzen, maar dat betekend niet dat daar nog steeds een technische of kwalitatieve reden voor bestaat. Ik denk dat tegenwoordig, met de moderne BSI-CMOS sensoren in de meeste full-frame camera’s met verwisselbare lenzen, de gemiddelde full-frame fotograaf prima uit de voeten kan met f/1.8. En misschien zelfs (kwalitatief / financieel) beter af is.
Het feit blijft, meer licht is altijd beter! Maar als dat gepaard gaat met allerlei aberraties, vignettering en een lelijke Bokeh en je steeds moet werken met een ‘snellere’ maar ‘geknepen’ lens, dan is een langzamere lens die wijd open gebruikt kan worden, een betere optie.
Even op herhaling
De lichtgevoeligheid van een lens wordt bepaald door het f-getal (diafragma).
De hoeveelheid licht die een lens doorlaat is omgekeerd evenredig met het kwadraat van het f-getal.
1/(f2) voor een f/1.8 lens wordt dat: 1/(1.82) ~ 30,8%
voor een f/4.0 lens wordt dat: 1/(42 ) ~ 6,25%
Zo is f/1.4 twee maal zo lichtgevoelig als f/2.0
De formule voor de relatieve lichtgevoeligheid tussen twee diafragmawaarden is:
(f1 / f2)2
Toepassing op f/1.8 en f/4.0: (1.8/4.0)2 = (0.45)2 = 0.2025
Dat betekent dat f/1.8 ongeveer 5 keer (of 5 EV-stops) meer licht doorlaat dan f/4.0
Kort gezegd:
- f/1.8 laat 5 keer meer licht door dan f/4.0
- f/4.0 laat 80% minder licht door dan f/1.8
Vertaald naar Sluitertijd & ISO-waarden
Als je van f/1.8 naar f/4.0 gaat, verlies je ongeveer 5 keer licht. Dit vertaalt zich naar sluitertijd en ISO als volgt:
Sluitertijd aanpassing
Als je bij f/1.8 bijvoorbeeld een sluitertijd van 1/250s gebruikt en je verandert naar f/4.0, moet je de sluitertijd verviervoudigen om dezelfde belichting te behouden:
1/250𝑠×4=1/60𝑠
Dus als je van f/1.8 naar f/4.0 gaat, moet je van 1/250s naar 1/60s om dezelfde belichting te behouden.
ISO aanpassing
Als je in plaats daarvan de ISO compenseert, moet je de ISO 4 keer verhogen. Bijvoorbeeld:
ISO 100 bij f/1.8 → ISO 400 bij f/4.0
ISO 200 bij f/1.8 → ISO 800 bij f/4.0