Waarom geen 40mm?

De 40mm-lens zit qua brandpuntsafstand precies tussen de populaire 35mm en 50mm in, maar krijgt vaak minder aandacht.

Veel berust op historische en culturele voorkeur.

De 50mm Lens wordt vaak de “nifty fifty” genoemd. Het is lange tijd dé standaardlens geweest op analoge camera’s met een full-frame sensor (35mm filmformaat).
Veel klassieke fotografie-opleidingen en -boeken gebruiken 50mm als uitgangspunt.

De 35mm Lens wordt geprezen als de ideale documentaire- of straatfotografie-lens. Hij biedt een iets bredere kijk zonder de vervorming van een groothoeklens, wat hem zeer bruikbaar maakt voor omgevingen waar je dichtbij je onderwerp moet komen.

Fotografen leren vaak denken in “standaardhoeken” de z.g.n. mentale referentiepunten. 35mm en 50mm zijn duidelijke referenties.
Met de 35mm krijg je wijd zonder groothoekvervorming en met 50mm is het uitgangspunt natuurlijk perspectief, zoals het menselijk oog ongeveer waarneemt.
40mm valt daar net tussenin, het is een minder “karaktervolle” (bekende) keuze, dus mensen slaan het vaak over.

Fabrikanten bieden traditioneel meer opties aan in 35mm en 50mm, omdat daar meer vraag naar is en worden er weinig 40mm lenzen gefabriceerd.
Omdat mensen al bekend zijn met 35mm en 50mm, worden nieuwe lenzen ook rond die hoeken ontwikkeld en gepromoot, dat is dus marketing.

Waarom je toch een 40mm zou moeten overwegen is o.a. de perfecte balans, niet te wijd, niet te smal. Veel fotografen die het proberen, vinden 40mm eigenlijk ideaal voor alledaagse fotografie en is bovendien compacter en goedkoper.
Sommige 40mm-lenzen zijn als “pancake”-lens ontworpen (zoals Canon 40mm f/2.8 STM), wat ze super compact maakt. In de praktijk is het verschil tussen 35mm en 40mm kleiner dan het lijkt, maar 40mm voelt soms net iets natuurlijker aan.

Samenvatting

De 40mm-lens is een soort vergeten middenweg niet omdat hij slecht is, maar omdat de fotografiecultuur en industrie de voorkeur geeft aan meer “gedefinieerde” brandpuntsafstanden. Toch is het een fantastische keuze voor wie op zoek is naar een natuurlijke beeldhoek in een compact formaat.


Populaire 40 mm-lenzen & kort overzicht.

Canon EF 40 mm f/2.8 STM pancake.
Compact en licht (slechts ±23 mm lang, 130 g) – ideaal voor onderweg.

Canon EF 40 mm f/2.8 STM pancake

Scherp beeld vanaf f/2.8 met weinig vertekening en abberatie, uitstekende bokeh STM autofocus is stil en vloeiend – fijn voor video

Diafragma f/2.8 brengt minder licht, autofocus kan traag zijn op oudere bodies, weinig aandacht voor manuele scherpstelling

Nikon NIKKOR Z 40 mm f/2 (€ 209)
Voor Nikon Z mirrorless, compact (45 × 55 mm, 170 g) en weerbestendig f/2 biedt meer licht en aantrekkelijkere bokeh dan f/2.8 (zoals bij Canon)

Nikon 40mm f 2.0

STM autofocus, interne scherpstelling, zelfs een “Special Edition” in retro stijl (€ 290)

Nikon 40mm f 2.0 (SE)

Overige kandidaten (voor liefhebbers) Voigtländer 40 mm f/1.2 (handmatig focus, mooie kwaliteit)

Sigma 40 mm f/1.4 DG HSM Art – snelle autofocus en veel licht; genoemd als beste AF-optie. (€ 550 – €600)

Sigma 40 mm f/1.4 DG HSM Art

Viltrox 40 mm f/2.5 – budgetvriendelijke autofocus voor rond de € 160

Viltrox AF 40mm f/2.5 AF

Geef een reactie